Cesta: NEOS patří k těm lepším společnostem. Jejich servis považuji u levných společností za jeden z nejlepších, jídlo mají skvělé, jak se na Italy sluší a patří. Doporučuji Čedoku si NEOS udržet, Na Smartwings (létali z kraje roku) jsem bohužel slyšel jen a jen stížnosti co do nulového servisu, tak i na malá letadla, která nasadili). Je to přeci jen 7100km. Nechápu ale, proč u NEOSu nebylo možné dopředu zamluvit místa u exitu, seating, popř. takovou tu "ekonomy plus". V nabídce byla jen bussines třída za 10000, to je za mě už extrémně drahé. Když jsem se snažil na seating doptat přes živý chat na stránkách Čedoku, tak nazávisle manželce i mě operátor pouze odsekl, že jsem si zájezd koupil přes jiného prodejce, ať se jdu ptát tam. Až na e-mailový dotaz mi bylo odpovězeno, byť jen v tom smyslu, že bohužel seating objednat nelze. Na vrub Čedoku jde to, že malá část cestujících z nějakého důvodu nevěděla o mezipřistání v Římě (až zpátky přímý let) a docela dost lidí nevěděla, že v Římě budou muset opustit letadlo. My toto věděli pouze z diskuzí na internetu.
Přílet: kdo nezná, tak se musí připravit na mnoho front. Povinné zanzibarské pojištění je lepší udělat doma a vytisknout si potvrzení. Jedna z prvních kontrol ho chce vidět. Pak víza, ty jde také udělat přes internet, ale prý to dlouho trvá, vyřizují to ambasády, nejbližší je v Berlíně (do odletu vám taky nemusí odpovědět, přestože jste zplatili) a navíc vyplňujete šílený dotazník na několik stran. Lepší je to zaplatit na místě, v letadle dostanete vyplnit výrazně kratší dotazník. S tím zajdete k jedné přepážce, kde "pouze zaplatíte". Pak jdete k jiné, kde vám zkontrolují, že jste již zaplatili a dají vízum do pasu. Pak jdete k další, kde chtějí pas, ve kterém máte vízum z předešlé přepážky. Do toho vás zastaví jen tak stojící uniformovaní, kteří také chtějí vidět pas. Pak si jdete pro kufry a cestou ven z letiště ještě projdete skenerem. Na rozdíl od Prahy, tady jsem nikdy nevytahoval z batohu elektroniku nebo jídlo, vždy jsem prošel.Venku pak najdete směnárnu, stánek se SIM kartami (já měl E-SIM přes aplikaci Airalo. Signál jsem z 50% měl mizerný pro odlehlost hotelu od větších měst.) V hotelu wifi byla jen v u recepce/restaurace a pak u plážového baru.
Hotel: Pearl beach je malý hotel na samém kraji výběžku ostrova, kde "nic" není. Já hledal klidné místo, proto mohu dát 100%. Kdo chce hodně programu, super bazény, plné stoly super jídla, pro toho bude hodnocení 0%. Ubytování (pokoje) za mě velmi střídmé ale dostatečné. Někteří ale prý neměli na pokoji jedinou židli. Ve výbavě klimatizace a trezor na klíč, sprchový kout se záchodem, skříň na věci, jeden stůl u zdi a stoleček a dvě židle, malá TV, kterou jsem nezkoušel, postel má moskytiéru. Byla nám sdělena informace, že ručníky mění jednou za tři dny ( ale 3 dny od příjezdu, nebo v určité dny v týdnu?...přišlo mi totiž, že uklizečky netušily, kdo kdy přijel...možná ale můj špatný dojem). Tak jako tak, s ohledem na týdenní pobyt proběhla výměna jen jednou, pro jistotu jsme třetí den nechali ručníky z koupelny a pláže hned u dveří na zemi. Někteří lidé se ale výměny nedočkali. Nám sice dali nové koupelnové ručníky, ale nedali nové plážové osušky, bylo mi na repcepci sděleno, že asi bylo málo vypraných, že zítra servis určitě donese jiné. Nedonesl, a protože příliv byl ráno (za odlivu se nevykoupete), tak jsme 2 dny osušku neměli. Šel jsem znovu na recepci, na místě zrovna stál muž v brýlích, dle chování někdo z vedení, nechal si přeložit moji stížnost a hned zjednal pořádek tak, že okolojdoucí uklízečka musela se mnou okamžitě doběhnout pro nové osušky (kdyby tam nebyl, tak bych asi? nepochodil). Poslední den se nám rozbil zámek vchodových dveří, poslední noc jsme tedy byli nezamknuti. Ještě vím, že jeden pár po první noci měnil pokoj kvůli plísni. Umístěním v divočejší části ostrova plné křoví, zeleně a divokého lesa má také hotel výhodu většího kontaktu s přírodou. Po půlce týdne jsem přesvědčil jednu "baby bush" přijít po setmění až ke stolku na terase a vzít si banán z ruky. Nic ale pro ty, kteří nechtějí vidět zvířátka s mnoha nožičkami, případně dlouhými ocásky, jak jim zalézají do štěrbin pod střechou a celé noci se vám po střeše prohání rozdivočelé opice (dost hlučné, to nezaspíte). Dost ale záleželo i na umístění ubytování, takže mnozí o zdejším nočním životě zvířat vlastně nevěděli. Já kontakt s přírodou naopak vítal, takže doufám, že hotel v nabídce zůstane, rád sem pojedu znovu (pokud to zůstane finančně únosné).
Personál:opravdu milý a usměvavý. Velká pochvala. Mnohým jsem nechal za jejich ochotu a věčný úsměv na rtech malé dýško, byli velmi vděční.
Bazény: jedno brouzdaliště a jeden menší hluboký bazén, obojí s výhledem na moře z výšky. Každé ráno je zaměstnanci čistili, ale nekoupal jsem se v nich, tak nemůžu posoudit.
Jídlo: v nabídce každého jídla bylo místní ovoce, které mi v podstatě stačilo a chválím za něj (jeden z důvodů, proč do exotiky rád jezdím). Byla i základní čerstvá zelenina. Jídla hlavně různě upravená zelenina, kari rýže opět na mnoho způsobů, fazole, mořské plody (ty ale vůbec nejím). Masu jsem se spíše vyhýbal (byť jsem masař), párkrát byly nějaké kousky ryb a jen jednou opravdu hezký plátek (bez kostí) opravdu chutné ryby. Jídla byla tak trochu pořád stejná, ale ono to tak u all inclusive bývá. Sladké vždy tak 2 druhy, za mě dobré, nepřeslazené a s ohledem na nabídku ovoce nebylo třeba sladkostí více. Přes některé výtky v mém textu ale musím zdůraznit, že jsme s manželkou neměli z jídla a pití v hotelu žaludeční potíže a nezaznamenal jsem je ani u lidí, se kterými jsme se zde bavili. Restaurace menší, hezká, otevírá v určené časy na snídani, oběd a večeři. Jinak funguje jen bar na pití. Základní koktejly v ceně all inclisive, ostatní zpoplatněné. Po příletu nebylo (jak jsem pochopil) počítáno s obědem. Měli jsme dost zpoždění a umožnili nám se na konci obědového času najíst z omezené nabídky. Nevím, zda je to standard. Doporučuji Čedoku, aby informoval, které hotely po příletu počítají pro ty, kteří právě přiletí, se snídaní/obědem. Odjezd byl ráno kolem 6. hodiny, dostali jsme balíček. Na letišti ale počítejte, že vám hned jídlo a hlavně veškeré pití bez milosti vyhodí (ani malá lahvička vody). Po odbavení zavazadla a všech kontrolních procedurách jsou obchody, kde se dá najíst a koupit něco k pití.
Pláž: hezká, snad jen více lehátek by se hodilo. Bylo nás v předsezóně málo a lehátka byla i tak často plná. Stále mě překvapuje, kolik lidí je zaskočeno velikostí odlivu. Kromě času okolo maximálního přílivu, kdy lze plavat, se lze maximálně posadit do písku s vodou do půli lýtek, při maximálním odlivu ani to ne, to už je odkryté i mořské dno (kámen, korál). S ohledem na všudypřítomný africký nepořádek na pískovém dně byly při odlivu sem tam odpadky (plasty, pytle od cementu), ještě více odpadků v keřích na bocích pláže. Do toho ve vodě opravdu mnoho přírodního materiálu (tráva, řasy), ale to je příroda, takže OK (ale spoustě lidí vadilo). Pláž pod lehátky zaměstnanci ráno pohrabali, ale jen v nejvyšším místě u příchodu od lehátek, přírodní materiál o pár metrů níže, který tam postupně zanechal odliv, ten už nikdo nepohrabal. Na bocích pláže už neuklízí zásadně nikdo. Říkal jsem si, že kdyby každý z Masajů, kteří se zde celodenně poflakovali, dostali hrábě a tři dolary, tak mají za hodinu pohrabáno. Celkově ale hodnotím pláž na Zanzibaru k těm hezčím (aspoň co jsem stihl vidět).
Plážový bar: pouze pití, bez jídla (mě to ale nevadilo). Lednice jim moc nefungovala, takže pití spíše teplé. My měli příliv ráno kolem sedmé, zaměstnanec plážového baru od rána byl sice na místě, ale že otevírá až po desáté, takže v praxi někdy před polednem (ale to už nebylo o koupání, ale jen o odpočinku na lehátku). Zato byl v baru večer po setmění, kdy tam už nebyla ani noha. Veškeré pití i v restauraci jen do plastových sklenic, které něco pamatují, a které dokola poctivě omývají (lepší než jednorázové kelímky, ale kdo ví, za je myjí v pitné vodě?). Když jsem ale viděl, jak z opuštěných sklenic na stolcích u lehátek dopíjejí opice, které se předtím "naspídovaly" cukrem, který ukradli barmanovi za pultem, tak jsem litoval, že jsem si nevzal svůj vlastní uzavíratelný cestovní hrníček.
Delegátka: nemohu moc hodnotit, zdála se velmi milá, informace na schůzce předala. Nic vážného jsme řešit naštěstí nemuseli. Nebylo moc zájemců o výlety, což ji asi zklamalo. Já byl na Zanzibaru podruhé, takže jsme využili kontaktů na místní průvodce z minula. Bohužel cenový rozdíl mezi cenou stejných výletů od Čedoku a od místních průvodců je propastný. Ve skupince pro 6 lidí nám místní průvodce povyprávěl o životě místních, stihli jsme navštívit více věcí v jednom dni, zastavil nám kdekoli, koupil nám ovoce, ....vše za méně než polovinu ceny (předcházelo ale někdy delší smlouvání a ne každého to baví). Každopádně výlety doporučuji, je to zážitek, vše stojí za vyzkoušení.
Celkově jsem byl spokojený, po letech vím, co od Afriky čekat a jednou za čas mi to nedá a do Afriky letím znovu. Kdo čeká, že bude vše nablýskané ve standardu blížícím se evropským 5*, ten ať raději jede do Dubaje nebo na Maledivy. Konec konců "pole pole" a "hakuna matata" je krédem celého ostrova řekl bych, že pro Afriku platí univerzálně :)