PO PŘÍLETU
- V příletové hale na letišti vyčkejte a vyzvedněte si veškerá zavazadla.
- Neopouštějte příletovou halu, dokud nemáte všechna svá zavazadla, není možné se vrátit zpět.
- V případě poškození, nebo nedoručení zavazadla informujte letištní personál. Nechte si vystavit formulář "Damage Report" (v případě poškození) nebo "PIR" (v případě ztráty). Formulář uschovejte včetně palubní vstupenky a zavazadlového lístku, až poté opusťte příletovou halu.
- Delegáta CK Čedok uvidíte, jakmile vyjdete z příletové haly.
- Nahlaste se prosím vždy u svého delegáta, obdržíte uvítací informace obsahující důležité kontakty. Delegát vám sdělí číslo autobusu, který vás dopraví do vašeho hotelu.
- Řidič, popřípadě doprovázející transferový delegát vám vždy sdělí název hotelu, kde právě zastavuje. Nezapomeňte si v autobusu své osobní věci a zavazadla.
PO PŘÍJEZDU NA HOTEL
- K rychlejšímu procesu ubytování mějte připraven voucher CK Čedok, který je součástí vašeho odbavení a cestovní doklady.
- Vyplňte registrační karu, kterou obdržíte na recepci. Rozdělování pokojů probíhá ze strany hotelu a CK na něj nemá vliv, nicméně hotel se vždy snaží vyhovět požadavkům klientů, dle aktuální obsazenosti. Výjimku tvoří placené služby jako je výhled na moře, větší pokoje a podobně.
- V případě, že na hotel přijíždíte v ranních hodinách, po registraci vám recepce sdělí čas, kdy obdržíte klíče od svého pokoje. Dle mezinárodních pravidel začíná ubytovávání nejdříve ve 12:00 – 14:00 místního času. Vždy dle individuálních směrnic daného hotelu.
NA POKOJI
- Hotely neručí za ztrátu cenností, které nejsou uloženy v trezoru. Na každém hotelu je možné využít trezor, do kterého si můžete uložit cestovní dokumenty, peníze a další cennosti. Trezory jsou součástí některých hotelových pokojů, nebo je můžete využít na recepcích hotelů zdarma či za poplatek.
- Ve většině hotelů funguje elektřina na pokoji na systému spořiče energie. Po vstupu do pokoje vsuňte kartu od pokoje či přívěšek na klíčích do otvoru v blízkosti dveří nebo vypínačů.
- Klimatizace obvykle funguje pouze, pokud máte zcela zavřené a zamknuté balkónové dveře/okna.
KONTAKTY NA ZASTUPITELSKÉ ÚŘADY ČR
Velvyslanectví ČR v Řecku (Embassy of the Czech Republic): G. Seferis Str. 6, Palaio Psychico, 154 52 Athens Email: athens@embassy.mzv.cz Tel.: 0030 210 671 3755, Nouzová linka: 0030 694 473 3769
Honorární konzulát Soluň (Consulat Generale of the Czech Republic): 57, Leoforos Nikis Ave., 54622 Thessaloniki Honorární konzulka: Margarita IGNATIDOU Tel.: 0030 2310 222 276 Email: info@czconsulate.gr aktuální informace: www.mzv.cz
DŮLEŽITÉ KONTAKTY
- Tísňové volání: 112
- První pomoc: 166
- Policie: 100
- Hasiči: 199
BANKY A BANKOMATY, SMĚNÁRNY
- Banky jsou obvykle otevřeny od pondělí do čtvrtka od 8:00 do 14:00, v pátek do 13:30. Kreditní karty jsou akceptovány v mnoha hotelech, restauracích a firmách zabývajících se pronájmem aut, přednost mají karty Visa a Mastercard. Bankomaty naleznete ve všech větších městech a letoviscích.
ELEKTŘINA A ZÁSUVKY
- Střídavý proud o napětí 220 V / 50 Hz. Zásuvky jsou standardní dvoukolíkové, adaptér není třeba.
POŠTA
- Pobočky Řecké pošty (řecky: ΕΛΤΑ, čti ELTA) jsou otevřené od pondělí do pátku od 7.30 do 14.00 hod. Ve větších městech jsou v týdnu otevřeny do 18:00 – 20:00. Poštovní schránky jsou žluté barvy s modrým logem ΕΛΤΑ, někdy doplněnou o nápis POST. Poštovní známky se spolu s pohledy dají většinou zakoupit v obchodech se suvenýry nebo na hotelové recepci.
JAZYK A ,,MLASKNUTÍ“ K VYJÁDŘENÍ NESOUHLASU“
- Oficiálním jazykem v Řecku je řečtina
- V hotelích se dorozumíte anglicky, německy a rusky. Univerzálním jazykem je trpělivost a úsměv. Nicméně doporučujeme osvojit si alespoň několik místních výrazů, jejichž znalostí potěšíte místní.
- „Mlasknutí“, které my – Češi – považujeme za vrchol neslušnosti (jednoduše, pokud během hovoru na někoho tzv. „zamlaskáte“, znamená to, že toho dotyčného člověka posíláte k šípku nebo ho máte….domyslete si..). V Řecku je to však vyjádření záporu. Prostě mlasknutím nahradíte slovo NE. Tento „zvyk“ osvojili řekové od turků, jelikož byli dlouho pod osmanskou nadvládou. Takže až na Vás v Řecku někdo mlaskne, pouze vyjadřuje nesouhlas.
- Pozor si dejte u českého slovíčka NE, jelikož řecké NE (NAI) vyjadřuje souhlas, tedy ANO
PŮJČOVNY AUT
- K půjčení auta, nebo motocyklu je potřeba mít u sebe platný mezinárodní řidičský průkaz. Pro případnou silniční kontrolu je však dobré mít u sebe taký platný doklad totožnosti. Na ostrově platí mezinárodní dopravní značení a předpisy. V praxi však nebývají často dodržovány. Řecký temperament se na silnicích projevuje snad více než kdekoliv jinde. Předjíždění přes dvojitou plnou čáru, zprava, bez ukazatelů a v noci bez světel nejsou žádnými výjimkami. Po nepříliš kvalitních vedlejších cestách jezdí řidiči mnohdy nepřiměřenou rychlostí. Před nepřehlednými zatáčkami se doporučuje zatroubit (klakson je zde opravdu důležitou součástí auta). V potaz berte velké množství turistů (zvláště pak vlevo jezdících Angličanů), neznalých svých vypůjčených vozů, motocyklů a ostrovních cest. Opatrnosti zde není opravdu nikdy nazbyt. Velmi ostražití by měli být i chodci, protože zde většinou platí tzv. „pravidlo absolutní přednosti motorového vozidla“. Místní parkují téměř všude. Vám doporučujeme parkovat pouze na vyhrazených místech, vyhnete se případným pokutám, či odtahu vozu. Čerpacích stanic je na celém ostrově dostatečné množství, ne všechny jsou ovšem otevřeny non-stop.
SPROPITNÉ
- V restauracích je obvyklé dávat spropitné ve výši asi 10 % z placené částky. I když není povinné spropitné dát, je přinejmenším vhodné jídlo a služby pochválit. Pokud se rozhodnete vyjádřit spropitným svou spokojenost, měli byste ale vynechat drobné mince – spropitné nižší než 50 centů není vhodné.
VÍZA, VSTUPNÍ FORMALITY
- Pro cestu do Řecka potřebujete cestovní pas nebo občanský průkaz
ZDRAVOTNÍ PÉČE
- Budete-li potřebovat lékařské ošetření, kontaktujte prosím asistenční službu dle vašeho cestovního pojištění.
Podrobnější informace k destinaci, naleznete v informační knize Čedok na vašem hotelu.
|