PO PŘÍLETU
- V příletové hale na letišti vyčkejte a vyzvedněte si veškerá zavazadla.
- Neopouštějte příletovou halu, dokud nemáte všechna svá zavazadla, není možné se vrátit zpět.
- V případě poškození, nebo nedoručení zavazadla informujte letištní personál. Nechte si vystavit formulář "Damage Report" (v případě poškození) nebo "PIR" (v případě ztráty). Formulář uschovejte včetně palubní vstupenky a zavazadlového lístku, až poté opusťte příletovou halu.
- Delegáta CK Čedok najdete u východu příletové haly na letišti viditelně označené.
- Nahlaste se prosím vždy u svého delegáta, obdržíte uvítací informace obsahující důležité kontakty. Delegát vám sdělí číslo autobusu, který vás dopraví do vašeho hotelu.
- Řidič, popřípadě doprovázející transferový delegát vám vždy sdělí název hotelu, kde právě zastavuje. Nezapomeňte si v autobusu své osobní věci a zavazadla.
PO PŘÍJEZDU NA HOTEL
- K rychlejšímu procesu ubytování mějte připraven voucher CK Čedok, který je součástí vašeho odbavení a cestovní doklady.
- Vyplňte registrační kartu, kterou obdržíte na recepci. Rozdělování pokojů probíhá ze strany hotelu a CK na něj nemá vliv, nicméně hotel se vždy snaží vyhovět požadavkům klientů, dle aktuální obsazenosti. Výjimku tvoří placené služby jako je výhled na moře, větší pokoje a podobně.
- V případě, že na hotel přijíždíte v ranních hodinách, po registraci vám recepce sdělí čas, kdy obdržíte klíče od svého pokoje. Dle mezinárodních pravidel začíná ubytovávání nejdříve ve 12:00 – 14:00 místního času. Vždy dle individuálních směrnic daného hotelu.
NA POKOJI
- Hotely neručí za ztrátu cenností, které nejsou uloženy v trezoru. Na každém hotelu je možné využít trezor, do kterého si můžete uložit cestovní dokumenty, peníze a další cennosti. Trezory jsou součástí některých hotelových pokojů, nebo je můžete využít na recepcích hotelů zdarma či za poplatek.
- Ve Španělsku je běžně používán elektrický proud o napětí 230 V a frekvenci 50 Hz. Standardními zásuvkami jsou dvouhrotový typ C (takzvaná „eurozástrčka“) a typ F. Nebude-li zásuvka korespondovat s vaším elektrickým přístrojem, kupte si adaptér v kterékoliv prodejně s domácími potřebami.
- Klimatizace obvykle funguje pouze, pokud máte zcela zavřené a zamknuté balkónové dveře/okna.
KONTAKTY NA ZASTUPITELSKÉ ÚŘADY ČR
Konzulát České republiky na Mallorce Pza. Sant Antoni, 11A, 3ªdcha. 07002 Palma de Mallorca Tel. 971 105500 Fax 971 915234
Velvyslanectví a konzulát České republiky ve Španělsku Embajada de la República Checa Avda.Pío XII. 22-24 Madrid 280 16 Tel. 0034 91 3531 880 Fax. 0034 91 3531 885 Provoz. hodiny úřadu: Po – Pá 08:00-12:30,13:00-16:30
DŮLEŽITÉ KONTAKTY
- Ambulance: 061
- Policie: 091 – přepadení a krádeže
- Policie: 092 – dopravní nehody
- Hasiči: 080
BANKY A BANKOMATY, SMĚNÁRNY
- Banky (Bancos) jsou otevřeny od pondělí do soboty od 9.00 do 14.00. Bankomaty bývají umístěny u vchodu.
- Většina hotelů, restaurací, velké obchody a autopůjčovny přijímají platby běžnými mezinárodními kreditními kartami, především Visa a MasterCard.
- Při platbě je většinou vyžadován doklad totožnosti.
- České koruny můžete vyměnit v bankách, které mají otevřeno od pondělí do pátku zpravidla pouze v dopoledních hodinách, či některých recepcích hotelů. Kurz však není příliš výhodný.
ELEKTŘINA A ZÁSUVKY
- Ve Španělsku je běžně používán elektrický proud o napětí 230 V a frekvenci 50 Hz. Standardními zásuvkami jsou dvouhrotový typ C (takzvaná „eurozástrčka“) a typ F. Nebude-li zásuvka korespondovat s vaším elektrickým přístrojem, kupte si adaptér v kterékoliv prodejně s domácími potřebami.
INTERNET
- Ve většině hotelů je WI-FI internet zdarma na recepci, na pokojích v některých případech za poplatek.
- Na letištích a v obchodech mobilních operátorů si můžete zakoupit SIM kartu s balíčkem dat
JAZYK
- Úředním jazykem je španělština a katalánština. Dále na Mallorce mají svoje specifické nářečí tzv. Mallorqui, které vychází nejvíce z katalánštiny.
- V hotelích se dorozumíte anglicky a španělsky. Univerzálním jazykem je trpělivost a úsměv.
KRIMINALITA
- I když je Španělsko relativně bezpečnou zemí, v turistických centrech na pobřeží a ve velkých městech existuje velké riziko krádeží. Dávejte si pozor na peníze, fotoaparáty a další cennosti na trzích a jiných přelidněných místech.
- Nekupujte od dívek na ulici či na pláži nabízené květiny nebo rozmarýn. Byly by z těch nejdražších, které jste kdy koupili. Neotevírejte před nimi peněženku.
SPROPITNÉ
- Dávat spropitné (10%) je běžné, ale náš způsob, tj. zaokrouhlování částky při placení je nepřijatelný.
- Spropitné necháte před odchodem na talířku, na němž vám číšník přinesl drobné zpět.
VÍZA, VSTUPNÍ FORMALITY
- Pro cestu na Mallorcu potřebujete pouze cestovní pas, popřípadě občanský průkaz.
ZDRAVOTNÍ PÉČE
- Budete-li potřebovat lékařské ošetření, kontaktujte prosím asistenční službu dle vašeho cestovního pojištění.
Podrobnější informace k destinaci, naleznete v informační knize Čedok na vašem hotelu.
PO PŘÍLETU
- V příletové hale na letišti vyčkejte a vyzvedněte si veškerá zavazadla.
- Neopouštějte příletovou halu, dokud nemáte všechna svá zavazadla, není možné se vrátit zpět.
- V případě poškození, nebo nedoručení zavazadla informujte letištní personál. Nechte si vystavit formulář "Damage Report" (v případě poškození) nebo "PIR" (v případě ztráty). Formulář uschovejte včetně palubní vstupenky a zavazadlového lístku, až poté opusťte příletovou halu.
- Delegáta CK Čedok najdete u východu příletové haly na letišti viditelně označené.
- Nahlaste se prosím vždy u svého delegáta, obdržíte uvítací informace obsahující důležité kontakty. Delegát vám sdělí číslo autobusu, který vás dopraví do vašeho hotelu.
- Řidič, popřípadě doprovázející transferový delegát vám vždy sdělí název hotelu, kde právě zastavuje. Nezapomeňte si v autobusu své osobní věci a zavazadla.
PO PŘÍJEZDU NA HOTEL
- K rychlejšímu procesu ubytování mějte připraven voucher CK Čedok, který je součástí vašeho odbavení a cestovní doklady.
- Vyplňte registrační kartu, kterou obdržíte na recepci. Rozdělování pokojů probíhá ze strany hotelu a CK na něj nemá vliv, nicméně hotel se vždy snaží vyhovět požadavkům klientů, dle aktuální obsazenosti. Výjimku tvoří placené služby jako je výhled na moře, větší pokoje a podobně.
- V případě, že na hotel přijíždíte v ranních hodinách, po registraci vám recepce sdělí čas, kdy obdržíte klíče od svého pokoje. Dle mezinárodních pravidel začíná ubytovávání nejdříve ve 12:00 – 14:00 místního času. Vždy dle individuálních směrnic daného hotelu.
NA POKOJI
- Hotely neručí za ztrátu cenností, které nejsou uloženy v trezoru. Na každém hotelu je možné využít trezor, do kterého si můžete uložit cestovní dokumenty, peníze a další cennosti. Trezory jsou součástí některých hotelových pokojů, nebo je můžete využít na recepcích hotelů zdarma či za poplatek.
- Elektrické napětí je ve Španělsku 220 V při 50 Hz. U elektrických zásuvek v moderních zařízeních nemusíte mít obavy, protože většinou narazíte na evropský standard – dvoukolíkové kruhové zásuvky.
- Klimatizace obvykle funguje pouze, pokud máte zcela zavřené a zamknuté balkónové dveře/okna.
KONTAKTY NA ZASTUPITELSKÉ ÚŘADY ČR
Velvyslanectví a konzulát ČR ve Španělsku Embajada de la República Checa Avda.Pío XII. 22-24 Madrid 280 16 Tel. 0034 91 3531 880 Fax: 0034 91 3531 885 Provoz: hodiny úřadu: Po – Pá 08:00-12:30, 13:00-16:30 Aktuální informace: www.mzv.cz
DŮLEŽITÉ KONTAKTY
- První pomoc, policie, hasiči: 112 (zdarma z Vašeho telefonu)
BANKY A BANKOMATY, SMĚNÁRNY
- Banky (Bancos) jsou otevřeny od pondělí do pátku od 9.00 do 14.00. Bankomaty bývají umístěny u vchodu. Optimální je v ČR vyměnit eura.
- Většina hotelů, restaurací, velké obchody a autopůjčovny přijímají platby běžnými mezinárodními kreditními kartami, Visa a MasterCard. Při platbě je většinou vyžadován doklad totožnosti.
- Počítejte s finanční rezervou (drobné výdaje, fakultativní výlety v místě, případné lékařské ošetření, nákup léků). Doporučená částka na osobu a pobyt je 200 – 250 EUR.
ELEKTŘINA A ZÁSUVKY
- Elektrické napětí je ve Španělsku 220 V při 50 Hz. U elektrických zásuvek v moderních zařízeních nemusíte mít obavy, protože většinou narazíte na evropský standard – dvoukolíkové kruhové zásuvky.
INTERNET
- Ve většině hotelů je WI-FI internet zdarma na recepci, na pokojích v některých případech za poplatek.
- Na letištích a v obchodech mobilních operátorů si můžete zakoupit SIM kartu s balíčkem dat.
JAZYK
- V Andalusii se hovoří španělsky, nicméně od „čisté madridské“ španělštiny se v několika ohledech liší. Samozřejmě ti z vás, kdo hovoří španělsky se určitě domluví, pro začátečníky bude ale možná zprvu těžké zvyknout si na jihošpanělský přízvuk, časté zanikání koncových souhlásek, či celých slabik.
KRIMINALITA
- I když je Španělsko relativně bezpečnou zemí, v turistických centrech na pobřeží a ve velkých městech existuje riziko krádeží.
- Dávejte si pozor na peníze, fotoaparáty a další cennosti na trzích a jiných přelidněných místech.
SPROPITNÉ
- Spropitné v restauracích je obvyklé dávat ve výši 10% z placené částky. I když není spropitné povinné dát, je přinejmenším vhodné jídlo a služby pochválit.
- Jste-li spokojeni s prací pokojských v hotelu, ponechte na konci pobytu 5-10 EUR za pokoj.
- Využijete-li služeb některé z místních taxislužeb, obvykle řidič očekává, že účtovanou částku zaokrouhlíte směrem nahoru.
- Spropitné se dává i řidičům autobusů při fakultativních výletech nebo při transferu z letiště, obvykle 1 EUR za osobu.
VÍZA, VSTUPNÍ FORMALITY
- Pro cestu do Andalusie potřebujete pouze cestovní pas, popřípadě občanský průkaz.
ZDRAVOTNÍ PÉČE
- Pokud onemocníte, či utrpíte úraz, kontaktujte asistenční službu své pojišťovny.
- Pro ošetření je třeba připravit si průkaz pojištěnce, formulář pojišťovny k vyplnění a potvrzení lékařem a Váš cestovní pas. V případě, že částka za ošetření bude pod limitem bezhotovostní úhrady mezi Českou pojišťovnou a zdravotnickým zařízením, budete požádáni o úhradu hotově. V tomto případě si uschovejte účet od lékaře i z lékárny. Částka Vám bude po navrácení do ČR a nahlášení pojistné události proplacena. Zubní ošetření se platí vždy.
Podrobnější informace k destinaci, naleznete v informační knize Čedok na vašem hotelu.
|