PO PŘÍJEZDU NA HOTEL
- K rychlejšímu procesu ubytování mějte připraven voucher CK Čedok, který je součástí vašeho odbavení a cestovní doklady.
- Vyplňte registrační kartu, kterou obdržíte na recepci. Rozdělování pokojů probíhá ze strany hotelu a CK na něj nemá vliv, nicméně hotel se vždy snaží vyhovět požadavkům klientů, dle aktuální obsazenosti. Výjimku tvoří placené služby jako je výhled na moře, větší pokoje a podobně.
- V případě, že na hotel přijíždíte v ranních hodinách, tak vám recepce po registraci sdělí čas, kdy obdržíte klíče od svého pokoje. Dle mezinárodních pravidel začíná ubytovávání nejdříve ve 14:00 místního času. Vždy dle individuálních směrnic daného hotelu.
NA POKOJI
- Hotely neručí za ztrátu cenností, které nejsou uloženy v trezoru. Na každém hotelu je možné využít trezor, do kterého si můžete uložit cestovní dokumenty, peníze a další cennosti. Trezory jsou součástí některých hotelových pokojů, nebo je můžete využít na recepcích hotelů zdarma či za poplatek.
- V Portugalsku je elektrické napětí 230 V, 50 Hz – adaptér není potřeba.
- Klimatizace obvykle funguje pouze, pokud máte zcela zavřené a zamknuté balkónové dveře/okna.
KONTAKTY NA ZASTUPITELSKÉ ÚŘADY ČR
Velvyslanectví České republiky v Portugalsku Rua Pêro de Alenquer, 14 1400-294 Lisboa Tel.: +351-213010487 Fax: +351-213010629 Email: lisbon@embassy.mzv.cz
Konzulární oddělení: Rua Pêro de Alenquer, 14 1400-294 Lisboa Tel.: +351-213010487 Fax: +351-213010629 Email: consulate_lisbon@mzv.cz
Úřední hodiny pro veřejnost: po-pá 8:00-16:30 hod.
Mimo pracovní dobu je pro občany ČR v nouzi určen pohotovostní mobilní telefon +351 919 319 422. Tento telefon je určen výhradně pro neodkladné případy nouze.
DŮLEŽITÉ KONTAKTY
- Tísňová linka - 112
- Policie - 112
- Záchranná služba - 112
- Hasiči - 112
BANKY A BANKOMATY
- Po celém Portugalsku se platí eurem.
- Optimální je v ČR vyměnit eura.
- Hotovost si lze vyzvednout v bankomatech. Platební kartou je možno platit v hotelech, na benzinových pumpách, v restauracích či obchodech. Vždy je ale vhodné mít alespoň nějaký obnos v hotovosti.
- Při nákupech nad 75euro můžete zažádat o vrácení daně z přidané hodnoty.
- Počítejte s finanční rezervou (drobné výdaje, případné lékařské ošetření, nákup léků). Doporučená částka na osobu a pobyt je 200 – 250 EUR.
ELEKTŘINA A ZÁSUVKY
- V Portugalsku se setkáte se stejným typem elektrické zásuvky jako v ČR – redukce není potřeba.
INTERNET
- Ve většině hotelů je WI-FI internet zdarma na recepci, na pokojích v některých případech za poplatek.
- Na letištích a v obchodech mobilních operátorů si můžete zakoupit SIM kartu s balíčkem dat.
- Pokud máte aktivní roamingovou službu, tak v Portugalsku můžete využívat data z ČR bez poplatků.
JAZYK
- Úředním jazykem portugalština.
- V hotelích se dorozumíte anglicky a portugalsky. Univerzálním jazykem je trpělivost a úsměv.
KRIMINALITA
- Bezpečnostní situace je stabilní, žádné vážné nebezpečí nehrozí. Doporučuje se být obezřetný na přeplněných místech, pozor na kapesní krádeže. Také si nenechávejte žádné své cennosti v autě ani volně na hotelovém pokoji.
- Všechny cennosti a větší finanční hotovost si ponechte v hotelovém trezoru. O možnosti jeho využití se informujte na recepci.
SPROPITNÉ
- V Portugalsku není spropitné vyžadováno.
- Pokud jste byli se servisem spokojeni, je vhodné nechat 5% - 10% z celkové částky jako spropitné.
VÍZA, VSTUPNÍ FORMALITY
- Pro cestu do Portugalska potřebujete pouze cestovní pas, popřípadě občanský průkaz.
ZDRAVOTNÍ PÉČE
- Budete-li potřebovat lékařské ošetření, kontaktujte prosím asistenční službu dle vašeho cestovního pojištění.
PO PŘÍLETU
- V příletové hale na letišti na Madeiře vyčkejte a vyzvedněte si veškerá zavazadla.
- Neopouštějte příletovou halu, dokud nemáte všechna svá zavazadla, není možné se vrátit zpět.
- V případě poškození, nebo nedoručení zavazadla informujte letištní personál. Nechte si vystavit formulář "Damage Report" (v případě poškození) nebo "PIR" (v případě ztráty). Formulář uschovejte včetně palubní vstupenky a zavazadlového lístku, až poté opusťte příletovou halu.
- Delegáta CK Čedok najdete na letišti po výstupu z příletové haly, bude na vás čekat s modrými deskami s logem CK Čedok.
- Nahlaste se prosím vždy u svého delegáta, obdržíte uvítací informace obsahující důležité kontakty. Delegát vám sdělí číslo autobusu, který vás dopraví do vašeho hotelu.
- Řidič, popřípadě doprovázející transferový delegát vám vždy sdělí název hotelu, kde právě zastavuje. Nezapomeňte si v autobusu své osobní věci a zavazadla.
PO PŘÍJEZDU NA HOTEL
- K rychlejšímu procesu ubytování mějte připraven voucher CK Čedok, který je součástí vašeho odbavení a cestovní doklady.
- Vyplňte registrační kartu, kterou obdržíte na recepci. Rozdělování pokojů probíhá ze strany hotelu a CK na něj nemá vliv, nicméně hotel se vždy snaží vyhovět požadavkům klientů, dle aktuální obsazenosti. Výjimku tvoří placené služby jako je výhled na moře, větší pokoje a podobně.
- V případě, že na hotel přijíždíte v ranních hodinách, po registraci vám recepce sdělí čas, kdy obdržíte klíče od svého pokoje. Dle mezinárodních pravidel začíná ubytovávání nejdříve ve 12:00 – 14:00 místního času. Vždy dle individuálních směrnic daného hotelu.
NA POKOJI
- Hotely neručí za ztrátu cenností, které nejsou uloženy v trezoru. Na každém hotelu je možné využít trezor, do kterého si můžete uložit cestovní dokumenty, peníze a další cennosti. Trezory jsou součástí některých hotelových pokojů, nebo je můžete využít na recepcích hotelů zdarma či za poplatek.
- Ve většině hotelů funguje elektřina na pokoji na systému spořiče energie. Po vstupu do pokoje vsuňte kartu od pokoje či přívěšek na klíčích do otvoru v blízkosti dveří nebo vypínačů.
- Klimatizace obvykle funguje pouze, pokud máte zcela zavřené a zamknuté balkónové dveře/okna.
KONTAKTY NA ZASTUPITELSKÉ ÚŘADY ČR
Velvyslanectví ČR v Lisabonu (Embassy of the Czech Republic) Rua Pêro de Alenquer, 14 1400-294 Lisboa E-mail (konzulární úsek): lisbon@embassy.mzv.cz Telefon : +351 213 010 487 Pohotovostní telefon mimo pracovní dobu pro občany, kteří se vyskytli v nouzi : +351 919 319 422 Pracovní doba velvyslanectví: Po - Čt, 9:00 - 12:00
Honorární konzulát České republiky ve Funchalu Adresa HKÚ : Avenida Arriaga No. 75, Marina Shopping No. 247, 9125-055, Funchal, Madeira Honorární konzul : Pedro Miguel Dias Mendes Gomes Telefon : +351 913 093 132 E-mail: consulrcheca@gmail.com aktuální informace: https://www.mzv.cz
BANKY A BANKOMATY
- Místní měnou je euro.
- Mezinárodními platebními kartami (American Express, Maestro, MasterCard, VISA) lze bez problémů platit v hotelích, restauracích a v obchodech. V menších místních podnicích velmi často nejsou platební karty akceptovány, mějte proto tedy u sebe připravenou hotovost.
- Výběr z bankomatů je možný ve všech bankách.
- Počítejte s finanční rezervou (drobné výdaje, fakultativní výlety v místě, případné lékařské ošetření, nákup léků). Doporučená částka na osobu a pobyt je 200 - 300 EUR.
ELEKTŘINA A ZÁSUVKY
- Střídavý proud o napětí 220 V / 50 Hz. Zásuvky jsou standardní dvoukolíkové, adaptér není třeba.
INTERNET
- V hotelech je WI-FI internet zdarma, v některých hotelech je signál na pokoji slabší a pro lepší spojení musíte využít prostor recepce.
- Na Madeiře neplatí roamingové poplatky při využití vašich dat z ČR.
JAZYK
- Obyvatelé Madeiry mluví portugalsky.
- V hotelích se dorozumíte anglicky, velmi často i německy, francouzsky a španělsky. Univerzálním jazykem je trpělivost a úsměv. Nicméně doporučujeme osvojit si alespoň několik místních výrazů, jejichž znalostí potěšíte místní. Slovník základních frází se nachází v informační knize CK Čedok.
KRIMINALITA
- Kriminalita je mírně nižší než v ČR. I přesto ale buďte obezřetní na své cenné věci, a především cestovní doklady. Cennosti můžete uschovat v trezoru ve svém hotelovém pokoji či uzamknout do vašeho zavazadla.
- Ve městě Câmara de Lobos a ve staré části Funchalu, Zona Velha, se vyskytují kapsáři. Nenechávejte peníze a cennosti na pláži bez dozoru.
SPROPITNÉ
- Na Madeiře je zvykem nechávat spropitné ve výši 10 % z celkové útraty či dle vaší spokojenosti.
- Při platbě kartou můžete částku navýšit o spropitné, které chcete poskytovateli služeb nabídnout, nebo můžete nechat na stole drobné.
VÍZA, VSTUPNÍ FORMALITY
- Pro cestu na Madeiru potřebujete pouze cestovní pas, popřípadě občanský průkaz.
ZDRAVOTNÍ PÉČE
- Budete-li potřebovat lékařské ošetření, kontaktujte prosím asistenční službu dle vašeho cestovního pojištění.
Podrobnější informace k destinaci, naleznete v informační knize Čedok na vašem hotelu.
|